Louvre Parijs
Een van de eerste “goede” foto’s. Analoog gemaakt.

Achtergrond informatie 

Sinds mijn middelbare school ben ik altijd wel op de een of andere manier bezig geweest met fotograferen. Het begon met een eigen analoog camera gekocht in een speelgoed winkel. Die werd al snel aan de kant gezet door een betere camera. De aloude maar zeker zeer goede camera voor die tijd, de OLYMPUS TRIP 35.

Na mijn Olympus ben ik gaan fotograferen met mijn eerste spiegel reflex camera (Praktica).Met dat toestel heb ik o.a. in de droge sloten gelegen om foto’s te maken tijdens de opname van “Een brug te ver”. Eind jaren 80 had ik een Minolta 7000 gekocht en kort daarna de Minolta 8000I aangeschaft. In die tijd ben ik behoorlijk actief geweest met het maken van foto’s van hockeywedstrijden. Het juiste moment vastleggen van een bal die van de stick afvloog ,was voor mij toen de ultieme foto.

Helaas is van het gehele analoge tijdperk niet veel materiaal overgebleven. Wel van mijn grote trips naar het verre oosten is het e.e.a. toentertijd omgezet naar digitaal. De bekende KODAK foto CD. (In een van mijn toekomstige uploads zal ik hier een aantal foto’s van mee nemen.) Na ons huwelijk deed ook bij ons de digitale fotografie zijn entree. In eerste instantie met de Kodak digitale camera en later met de eerste Sony digitale camera als opvolger van de analoge Minolta camera.

Sinds 2010 fotografeer ik digitaal met NIKON camera’s. Eerst de D3100, daarna de D7000 en D7200, D750 en sinds mei 2023 ben ik ook over gestapt op de systeemcamera. de Z6 II is de laatste aanwinst in mijn uitgebreide series van camera’s.   Toen ik de hobby weer in volle omvang oppakte, heb ik  een aantal cursussen gevolgd bij  Denis Markic. Wat ik vooral van hem heb geleerd  naast basistechnieken,  is het leren kijken naar composities. Daarnaast volg ik tegenwoordig webinars en workshops bij De Rooij Fotografie in Rotterdam maar ook bij diverse andere fotografen zoals Piet van der Eynde. Internet biedt je heel veel mogelijkheden om je kennis te vergroten.

In heel veel foto’s die we allemaal maken, zitten hele interessante elementen, maar zit er ook vaak heel veel ruis om heen. Het is voor mij de uitdaging om die interessante elementen uit een foto te halen. Eigenlijk zou het zo moeten zijn zijn dat iedere foto iets met je doet.

Fotograferen is niet alleen het maken van een mooie of interessante opnames, het is voor mij ook de workflow nadien. Wat kan ik doen om mijn foto nog interessanter te maken? Ik gebruik hiervoor o.a. Adobe Lightroom, Adobe Photoshop, maar ook de NIK software. De Luminar software van Skylum is zeker ook een goed bewerkingspakket en is mooi te gebruiken in combinatie met de de Adobe pakketten. net zo als de de TOPAZ  producten Sharpen, Denoise, Gigapixels en Photo AI.

De mogelijkheden worden steeds mooier en uitgebreider in het land van de fotografie. Van een rolletje van 24 of 36 opnames naar nu 14 belden per seconde. Van de donkere kamer naar kunstmatige intelligentie. Een wereld die ik heb mee mogen maken en me nog steeds triggert om nieuwe dingen te leren en te realiseren.

Samen met Yanick (YASTFoto, nu YM Photographer) ben ik regelmatig aan het fotograferen. Ook hij heeft fotograferen als hobby opgepakt en maakt er ook zijn vak van maken. In het begin pakte hij de Sony 100 Alfa, maar sinds ik de de D750 heb, gebruikt hij de D7200. Wel zo makkelijk als we op fotoshoot gaan, want dan kunnen we lenzen uitwisselen.

Ik vind het heerlijk om zo creatief bezig te zijn voor mij zelf en ook soms voor anderen. Niet alleen achter de camera maar ook achter de computer komen de foto’s tot hun uiteindelijke resultaat. Immers je wilt NU het VERLEDEN op een mooie manier vastleggen voor de TOEKOMST.

Aangezien ik veel dingen leuk vindt om te fotograferen heb ik nog geen duidelijke keuze kunnen maken qua type fotografie. Zeker is dat ik sport graag fotografeer, maar ook events  als SAIL evenementen zijn interessant om vast te leggen. Graag leg ik de dingen vast die zo voor mijn lens verschijnen ,zonder dat ze van te voren helemaal zijn bedacht. In een sportwedstrijd gebeuren er dingen in een splitsecond, maar ook bij dieren kan je bijna niets regisseren. Juist dat onverwachte maakt het voor mij zo interessant. Aan de ander kant is het vastleggen van het lijnenspel bij architectuurfotografie een uitdaging om tot een mooie compositie te komen. Kortom het liefst wil ik zoveel mogelijk zaken vast kunnen leggen.

In mijn specials en FOT©Folio zie je de diverse aspecten van mijn fotografie.